User: Guest  Login
Original title:
Experimentelle Untersuchungen zu Partikelanzahlemissionen beim direkteinspritzenden Ottomotor 
Translated title:
Experimental Studies on Particle Number Emissions of Gasoline Direct Injection Engines 
Year:
2021 
Document type:
Dissertation 
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen 
Advisor:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.) 
Referee:
Wachtmeister, Georg (Prof. Dr.); Günthner, Michael (Prof. Dr.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
TUM classification:
MAS 520d 
Abstract:
Bei Ottomotoren mit Benzin-Direkteinspritzung werden Partikelanzahlemissionen vor allem durch eine Kraftstoffbenetzung der Brennraumwände und der Injektorspitze ausgelöst. Anhand von experimentellen Untersuchungen an einem Einzylinder-Forschungsmotor und an einer optisch zugänglichen Einspritzkammer werden die Ursachen dieser Partikelemissionen analysiert und aufgezeigt. Daraus werden anschließend Maßnahmen zur Reduktion der Partikelanzahlemissionen abgeleitet, die einerseits die Auslegung des I...    »
 
Translated abstract:
Fuel wetting of the combustion chamber walls and of the injector tip is one of the main sources of particle number emissions at gasoline direct injection engines. The reasons for the formation of these emissions are experimentally analyzed with a single-cylinder research engine and with an optically accessible injection chamber. Subsequently, measures to reduce the particle number emissions regarding the injector design and regarding the engine calibration are deducted. 
Oral examination:
12.01.2021 
File size:
11928514 bytes 
Pages:
148 
Last change:
08.02.2021