User: Guest  Login
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Bach, Thorsten (Prof. Dr.)
Referee:
Bach, Thorsten (Prof. Dr.); Sieber, Stephan A. (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie
TUM classification:
CHE 600d
Im Rahmen dieser Arbeit wurden Iridium-basierte Photoredoxkatalysatoren entwickelt, welche über eine Verbrückungseinheit kovalent mit einem chiralen Templatgerüst verknüpft sind. Über eine darin enthaltene Lactambindestelle können geeignete Substrate gebunden und in chiraler Umgebung photochemisch umgesetzt werden. Die Anwendung der Katalysatoren wurde in einer Reihe von enantioselektiven photochemischen Reaktionen untersucht, die PET-katalysierte reduktive Dehalogenierungen, Radikalcyclisierung...     »
Translated abstract:
This project covers the synthesis of iridium-based photoelectron transfer catalysts, which are covalently linked to a chiral template scaffold via a bridging unit. The scaffold bears a lactam moiety to bind suitable substrates and so enables photochemical transformations in a chiral environment. The catalysts have been applied to several enantioselective photochemical reactions, including PET-catalyzed reductive dehalogenations, radical cyclizations as well as triplet-sensitized rearrangements a...     »
Series:
Organische Chemie