Original title:
Security for Automotive Electrical/Electronic (E/E) Architectures
Translated title:
Informationssicherheit für automobile Elektrische/Elektronische (E/E) Architekturen
Author:
Mundhenk, Philipp
Faculty/School:
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Advisor:
Chakraborty, Samarjit (Prof. Dr.)
Referee:
Chakraborty, Samarjit (Prof. Dr.); Fahmy, Suhaib A. (Assoc. Prof., Ph.D.)
Subject group:
ELT Elektrotechnik
Keywords:
security, automotive networks
Translated keywords:
Informationssicherheit, automobile Netzwerke
TUM classification:
DAT 260d
The increasing connectivity among vehicles increases their attack surface and challenges their security. This thesis explores approaches to improve analysis and design of security for in-vehicle networks. Therefore, a design time security analysis, a runtime authentication and authorization framework, and a flexible scheduling scheme, efficiently enabling security on FlexRay are presented. The infotainment system of an electric taxi is introduced as a design experience to demonstrate the necessi...     »
Die zunehmende Vernetzung von Fahrzeugen erhöht deren Angriffsfläche und bringt neue Herausforderungen für deren Informationssicherheit mit sich. Diese Dissertation stellt Ansätze zur Verbesserung des Designs und der Analyse von Fahrzeugnetzen vor. Es werden eine Sicherheitsanalyse zur Entwurfszeit, eine Authentifizierungs- und Authorisierungsmethodik zur Laufzeit und ein flexibler Scheduling-Ansatz zur effizienten Implementierung auf FlexRay vorgestellt. Um den Bedarf neuer Ansätze zu demonstri...     »
ISBN:
978-3-7369-9604-5