Original title:
Imaging microtubule dynamics in the healthy and diseased nervous system
Translated title:
Dynamische Veränderungen von Mikrotubuli im gesunden und erkrankten Nervensystem
Author:
Kleele, Tatjana
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Misgeld, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Adelsberger, Helmuth K. H. (Prof. Dr.); Lohmann, Christian (Prof., Ph.D.); Kerschensteiner, Martin (Prof. Dr.)
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Microtubule, neurodegeneration, synapse elimination, in vivo imaging
Translated keywords:
Mikrotubuli, Neurodegeneration, Synapsen Eliminierung, bildgebende Verfahren
Microtubules are major cytoskeletal components of all cells. In neurons they play key roles in many cellular processes and are often affected in neuropathology. In my thesis I established a method to image microtubule dynamics in vivo in the murine nervous system. I found that an increase in microtubule dynamics is an early sign of axon destabilization after injury and in disease, as well as during regeneration and neurite remodeling. This suggests that an up-regulation of microtubule dynamics i...     »
Mikrotubuli sind Bestandteil des Zellskeletts und spielen in Nervenzellen für viele Prozesse eine zentrale Rolle. In dieser Doktorarbeit wurde eine Methode entwickelt um Veränderungen von Mikrotubuli im Nervensystem lebender Mäuse zu untersuchen. Dabei zeigte sich, dass die Anzahl dynamischer Mikrotubuli unmittelbar nach Schädigung von Axonen drastisch ansteigt, ebenso wie bei der Regeneration oder Neubildung von Nervenzellen. Dies legt nahe, dass ein Anstieg dynamischer Mikrotubuli ein generell...     »
Date of submission:
22.09.2014