Original title:
Citizen Value
Original subtitle:
Messung des Citizen Values mittels Choice Experiments am Beispiel der Stadtwerke München GmbH
Translated title:
Citizen Value
Translated subtitle:
The Measurement of the Citizen Value with Choice Experiments Using the Example of the Stadtwerke München GmbH
Author:
Hoch, Michael
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Friedl, Gunther (Prof. Dr.)
Referee:
Friedl, Gunther (Prof. Dr.); Moog, Martin (Prof. Dr.)
Subject group:
WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Citizen Value, öffentliche Unternehmen, Choice Experiment, Zahlungsbereitschaften
Translated keywords:
Citizen Value, Stated-owned Companies, Choice Experiment, Willingness-to-pay
Öffentliche Unternehmen sollen auch nicht-finanzielle Ziele verfolgen, für deren Messung es bislang keine aussagekräftige Möglichkeit gibt. Aufbauend auf dem Citizen Value-Gedanken, der den Bürger in den Mittelpunkt der Betrachtung stellt, wird in dieser Dissertation ein Ansatz entwickelt, mit dem die Erreichung dieser Ziele mit Hilfe von Choice Experiments in Geldeinheiten gemessen werden kann. Dieser Ansatz wird anschließend am Beispiel der Stadtwerke München demonstriert.
State-owned companies should also pursue non-financial goals. Until now, there is no meaningful way to measure the achievement of these goals. Based on the Citizen Value idea which focusses on the citizen, a concept is developed in this dissertation to measure the achievement of these non-financial goals in monetary terms using Choice Experiments. Afterwards, as an example this concept is applied to the Stadtwerke München.
Date of submission:
19.12.2013