Methods to improve and understand the sensitivity of high purity germanium detectors for searches of rare events
Methoden zur Verbesserung und zum Verständnis der Sensitivität von Germanium-Detektoren zur Suche nach seltenen Ereignissen
Volynets, Oleksandr
Fakultät für Physik
Priv.-Doz. Dr. Bela Majorovits
Ibarra, Alejandro (Prof. Dr.); Fierlinger, Peter (Prof. Dr.)
PHY Physik
segmented germanium detectors, neutrinoless double beta decay, pulse shapes, GERDA experiment
segmentierte Germaniumdetektoren, neutrinoloser Doppelbetazerfall, Pulsformen, GERDA experiment
Observation of neutrinoless double beta-decay could answer fundamental questions on the nature of neutrinos. High purity germanium detectors are well suited to search for this rare process in germanium. Successful operation of such experiments require a good understanding of the detectors and the sources of background. Possible background sources not considered before and methods to suppress it in the presently running GERDA experiment were studied. Possibilities to localize the origin of unwan...     »