Axonal Transport in Animal models of Amyotrophic Lateral Sclerosis
Axonaler Transport in Tiermodellen der amytrophen Lateralsklerose
Marinkovic, Petar
Fakultät für Medizin
Misgeld Thomas (Prof. Dr.)
Adelsberger, Helmuth K. H. (Prof. Dr.); Kerschensteiner, Martin (Prof. Dr.); Misgeld, Thomas (Prof. Dr.)
MED Medizin
amyotrophic lateral sclerosis, superoxide dismutase, axonal transport, mitochondria, degeneration
Amyotrophe Lateralsklerose, Superoxid-Dismutase, Mitochondrien, axonaler Transport, Degeneration
The work in this PhD thesis was focused on the motor neuron disease ALS, because – in my view – the question if and how transport impairments are involved in ALS pathogenesis is still not settled. By imaging changes in axonal morphology and organelle transport over time in several animal models of ALS, I found that deficits in axonal transport of organelles (mitochondria and endosomes) and axon degeneration can evolve independently. This conclusion rests on the following results: (I) Axons can s...     »