Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.)
Referee:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Schlichter, Johann (Prof. Dr.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Keywords:
Knowledge Management, Knowledge Exchange, Expert search, Expert recommendation, Knowledge Communities
Translated keywords:
Wissensmanagement, Wissensaustausch, Expertensuche, Expertenvermittlung, Wissensgemeinschaften
Controlled terms:
Wissensmanagement
TUM classification:
WIR 640d; DAT 306d; WIR 523d
This thesis describes an approach to support the direct knowledge transfer between two or more individuals who possibly do not know each other, might be situated in dispersed locations but who operate in the same organizational context. The approach focuses on processes that are supported by IT systems and takes into account the advantages and disadvantages of current state-of-the-art approaches. The design of the approach is further guided by theories from psychology and sociology as well as fi...     »
Die Arbeit beschreibt einen Ansatz, der die direkte Wissensvermittlung zwischen zwei oder mehr ggf. unbekannten und entfernt arbeitenden aber im selben organisatorischen Kontext tätigen Personen unterstützt. Der erarbeitete Ansatz fokussiert dabei auf Prozesse die durch IT-Systeme unterstützt werden und berücksichtigt die Vor- und Nachteile bestehender Herangehensweisen. Die Gestaltung wird zudem von Theorien aus Psychologie und Soziologie sowie grundlegenden Erkenntnissen aus dem Umfeld des Wis...     »