User: Guest  Login
Original title:
Inline-Richten von Fahrzeugstrukturteilen aus Leichtmetalldruckguss 
Translated title:
Inline straightening of vehicle structure parts made of light metal die casting 
Year:
2021 
Document type:
Dissertation 
Institution:
TUM School of Engineering and Design 
Advisor:
Volk, Wolfram (Prof. Dr.-Ing.) 
Referee:
Volk, Wolfram (Prof. Dr.-Ing.); Ihlenfeldt, Steffen (Prof. Dr.-Ing.) 
Language:
de 
Subject group:
MAS Maschinenbau 
TUM classification:
FER 070; FER 210 
Abstract:
In der vorliegenden Arbeit wird eine Methodik zur simulationsgestützten Auslegung eines Inline-Richtprozesses für Fahrzeugstrukturteile aus Leichtmetalldruckguss vorgestellt. Diese unterstützt dabei, ein Bauteil hinsichtlich seines Richtverhaltens zu charakterisieren, darauf aufbauend geeignete Werkzeuge zur Steuerung des selbigen zu definieren und die konkrete Durchführung eines mehrstufigen Richtvorgangs zu planen. Die Methodik wird exemplarisch anhand einer Federbeinstütze validiert. 
Translated abstract:
In this paper, a methodology for the simulation-based design of an inline straightening process for vehicle structural parts made of light metal die casting is presented. This supports in characterizing a component regarding to its straightening behaviour, defining appropriate tools for controlling the same and planning the concrete execution of a multi-stage straightening process. The methodology is validated by way of example by means of a strut support. 
ISBN:
978-3-95884-075-1 
Oral examination:
15.10.2021 
Fulltext / DOI:
Last change:
28.09.2022