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Original title:
Reduction of Heating Loads and Interior Window Fogging in Vehicles
Translated title:
Reduzierung des Heizbedarfs und Scheibenbeschlags in Fahrzeugkabinen
Author:
Lorenz, Manuel
Year:
2015
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.)
Referee:
Sattelmayer, Thomas (Prof. Dr.); Bengler, Klaus (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau; VER Technik der Verkehrsmittel
Keywords:
window fogging, droplet, condensation, contact angle, thermal comfort, electric vehicles, cabin model, heating, air-conditioning, insulated glazing, polycarbonate, local heating, recirculation, CFD
Translated keywords:
Scheibenbeschlag, Tröpfchen, Kondensation, Kontaktwinkel, thermischer Komfort, Elektrofahrzeuge, Heizung, Klimatisierung, Isolierverglasung, Polycarbonat, Lokale Beheizung, Umluft,CFD
TUM classification:
MTA 600d; CIT 280d; ERG 420d
Abstract:
The range of electric vehicles is significantly reduced by cabin heating. Concepts to reduce the heating power are the insulation of the cabin and the windows, local heating and airflow recirculation. However, recirculation at cold ambient conditions quickly leads to window fogging. To predict the saving potential of various measures, a numerical cabin model is developed, including submodels for cabin airflow, the heat transfer, thermal comfort and a new model for window fogging. Experiments wit...     »
Translated abstract:
Die Reichweite von Elektrofahrzeugen wird durch Kabinenheizung maßgeblich reduziert. Konzepte um die Heizleistung zu reduzieren sind die Isolierung der Kabine und der Scheiben, lokale Beheizung und Umluftbetrieb. Umluft führt jedoch bei kalten Umgebungstemperaturen rasch zu Scheibenbeschlag. Um das Einsparpotential verschiedener Maßnahmen vorherzusagen, wird ein numerisches Kabinenmodell entwickelt welches Submodelle für die Kabinenströmung, Wärmetransport, thermischen Komfort und ein neues Mode...     »
Series:
Thermodynamik
ISBN:
978-3-8439-2421-4
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1254553
Date of submission:
09.06.2015
Oral examination:
29.10.2015
File size:
10381498 bytes
Pages:
205
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20151029-1254553-1-9
Last change:
08.03.2016
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