User: Guest  Login
Original title:
Wirksamkeit von Tablet-PCs bei der Entwicklung des Bruchzahlbegriffs aus mathematikdidaktischer und psychologischer Perspektive
Original subtitle:
Eine empirische Studie in Jahrgangsstufe 6
Translated title:
Effectiveness of Tablet PCs in Developing Initial Fraction Concepts from a Mathematics Education and Psychology Perspective
Translated subtitle:
An Empirical Study in Grade 6
Author:
Reinhold, Frank
Year:
2018
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.)
Referee:
Reiss, Kristina (Prof. Dr.); Gasteiger, Hedwig (Prof. Dr. ); Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Tablet-PC, iPad, Bruchzahlen, Interventionsstudie, Sekundarstufe, Conceptual Change
Translated keywords:
tablet pc, iPad, fractions, intervention study, secondary education, conceptual change
TUM classification:
EDU 730d
Abstract:
Im Forschungsprojekt ALICE:Bruchrechnen wurde untersucht, inwieweit der Einsatz von Tablet-PCs einen Einfluss auf den Anfangsunterricht der Bruchrechnung hat. Dafür wurde ein digitales Lehrbuch zur Verwendung auf iPads vor dem Hintergrund fachdidaktischer und psychologischer Theorien und Erkenntnisse entwickelt. Zur Evaluation nahmen 736 Sechstklässlerinnen und Sechstklässler an einer 15-stündigen Interventionsstudie teil. Die Ergebnisse lassen vermuten, dass die Verwendung interaktiver und adap...     »
Translated abstract:
The research project ALICE:fractions aimed at understanding the use of tablet PCs in the classroom when teaching initial fraction concepts. Therefore, a digital textbook for use on an iPad was developed. The development took into account theories and insights from both mathematics education and instructional psychology. During a fifteen-lessons intervention 736 sixth grade students participated in an intervention study. Results suggests that especially low-achieving students can benefit from usi...     »
ISBN:
978-3-658-23923-7
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1439519
Date of submission:
03.05.2018
Oral examination:
20.07.2018
Last change:
29.10.2018
 BibTeX