User: Guest  Login
Original title:
Neuropsychologisches Leistungsniveau und kognitives Training als Determinanten des Therapieerfolgs bei schizophren Erkrankten
Translated title:
Neuropsychological performance and cognitive training as determinants of treatment success in patients with schizophrenia
Author:
Gsottschneider, Anna
Year:
2009
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Wirtschaftswissenschaften
Advisor:
Kehr, Hugo (Prof. Dr.)
Referee:
Kehr, Hugo (Prof. Dr.); Jahn, Thomas (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
PSY Psychologie
Keywords:
Schizophrenie, Neuropsychologisches Leistungsniveau, kognitives Training, Psychoedukation
Translated keywords:
Schizophrenia, neuropsychological performance, cognitive training, psychoeducation
Abstract:
Ziel dieser Arbeit war es, die Effektivität eines kurzen, computergestützten kognitiven Trainingsprogramms zur Verbesserung der kognitiven Leistungsfähigkeit schizophren Erkrankter zu untersuchen. Zudem sollte ein möglicher Zusammenhang zwischen dem neuropsychologischen Leistungsniveau der Patienten und dem Erfolg von Psychoedukation (Verbesserung von Krankheitswissen, Behandlungscompliance u.a.) untersucht werden. Es zeigten sich keine differentiellen Effekte des kognitiven Trainings bei Patien...     »
Translated abstract:
This study aimed to investigate the effects of a short-term computerized cognitive training program on the cognitive performace of patients with schizophrenia. Furthermore the relationship between neuropsychological performance and the effectiveness of psychoeducation (knowledge acquisition, enhanced compliance i.a.) was examined. Compared to a control condition (N=57 schizophrenic patients), the short-term cognitive training did not result in improved cognitive performance in trained patients (...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=680308
Date of submission:
23.12.2008
Oral examination:
10.07.2009
Pages:
260
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20081215-680308-1-0
Last change:
07.08.2009
 BibTeX