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Original title:
V-Rampen - ökologisch weitgehend durchgängige Querbauwerke
Translated title:
Breach-ramps - widely ecologically passable ramps
Author:
Niedermayr, Andreas
Year:
2007
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät für Bauingenieur- und Vermessungswesen
Advisor:
Aufleger, Markus (Univ.-Prof. Dr.-Ing. habil.)
Referee:
Aufleger, Markus (Univ.-Prof. Dr.-Ing. habil.), Strobl, Theodor (Univ.-Prof. Dr.-Ing.), Rutschmann, Peter (Univ.-Prof. Dr.-Ing.)
Language:
de
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
V-Rampe, Sohlstabilisierung, ökologische Durchgängigkeit, Querbauwerk, Fließgewässercharakter
Translated keywords:
breach-ramp, river bed stabilization, ecological passability, weir, ramp, stream flow character
Abstract:
Zur Sohlstabilisierung an Flüssen eingesetzte Querbauwerke beeinträchtigen i. a. den Fließgewässercharakter. Mit V-Rampen, die eine lokale Verengung des Abflussquerschnitts bei durchgehender Gewässersohle darstellen, wird ein bedarfsgerechter Aufstau und eine weitgehend ökologische Durchgängigkeit gewährleistet. In Verbindung mit Uferrückbaumaßnahmen ergeben sich zusätzliche Synergieeffekte. Anhand von Modellversuchen und durch ein Studium thematisch verwandter Literatur werden die Grundlagen f...     »
Translated abstract:
The river bed stabilization by the use of weirs or ramps generally impacts the stream flow character. Breach-ramps, which present a local narrowing of the discharge section in combination with a continuous river bed, ensure a sufficient backwater and a widely ecological passability. Synergy effects appear in combination with a removal of river bank fixations. The basics in construction and design of breach-ramps in a semi-natural way are developped by means of physical model tests and the study...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=623354
Date of submission:
03.07.2007
Last change:
17.01.2012
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