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Original title:
Uncoupled Shared Control Designs for Teleoperation of Highly-Automated Vehicles
Translated title:
Ungekoppelte Shared Control Ansätze für die Teleoperation von Hochautomatisierten Fahrzeugen
Author:
Schimpe, Andreas Julius
Year:
2024
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.)
Referee:
Lienkamp, Markus (Prof. Dr.); Flemisch, Frank (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Shared Control; Remote Driving; Vehicle Teleoperation
Translated keywords:
Shared Control; Remote Driving; Fahrzeugteleoperation
TUM classification:
VER 020
Abstract:
Remote driving can be leveraged as a fallback for an automated driving. However, it also brings challenges that raise vehicle safety concerns. The goal of this thesis is to introduce shared control to assist the driver in obstacle avoidance. Two shared control concepts are presented and compared to direct control in a user study.
Translated abstract:
Remote Driving kann als eine Rückfallebene für eine automatisierte Fahrfunktion genutzt werden. Es bringt jedoch auch Herausforderungen mit sich, die Bedenken hinsichtlich der Fahrzeugsicherheit aufwerfen. Das Ziel dieser Arbeit ist es, Shared Control einzuführen, um den Fahrer bei der Hindernisvermeidung zu unterstützen. Zwei Shared Control Konzepte werden vorgestellt und in einer Nutzerstudie mit der direkten Steuerung verglichen.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1712243
Date of submission:
20.06.2023
Oral examination:
26.03.2024
File size:
22289537 bytes
Pages:
130
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20240326-1712243-1-0
Last change:
07.06.2024
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