User: Guest  Login
Original title:
Programmieren in der Grundschule
Original subtitle:
Eine Design-Based-Research-Studie
Translated title:
Programming in Primary School
Translated subtitle:
A Design-Based Research Study
Author:
Geldreich, Katharina
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Advisor:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.)
Referee:
Hubwieser, Peter (Prof. Dr.); Hauck-Thum, Uta (Prof. Dr.); Krugel, Johannes (Prof. Dr.)
Language:
de
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
Informatikunterricht, Programmieren, Coding, Primarstufe, Grundschule, Design-Based Research, DBR
Translated keywords:
Computer Science Education, Programming, Coding, , Primary School, Design-Based Research, DBR
TUM classification:
EDU 740
Abstract:
Da sich das Programmieren für das Verstehen und aktive Gestalten der digitalen Welt im besonderen Maße als Unterrichtsgegenstand zu eignen scheint, wird der Themenbereich in dieser Arbeit für den Einsatz in der Grundschule aufbereitet. Dabei werden verschiedene Ebenen berücksichtigt: (1) der Unterricht, (2) die Lehrerfortbildung und (3) entsprechende Rahmenbedingungen. Als Forschungsansatz für die Studie wird der Ansatz der Design-Based-Research gewählt, der sich besonders für die Entwicklung na...     »
Translated abstract:
Since programming seems to be a particularly suitable skill for understanding and actively shaping the digital world, the subject area is prepared in this thesis for implementation in primary school. Thereby, different levels are considered: (1) teaching, (2) in-service teacher training, and (3) required prerequisites. The research approach chosen for the thesis is Design-Based-Research, which is particularly suitable for developing sustainable innovations for teaching.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1703768
Date of submission:
05.04.2023
Oral examination:
03.07.2023
File size:
62972248 bytes
Pages:
472
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20230703-1703768-1-9
Last change:
24.07.2023
 BibTeX