User: Guest  Login
Original title:
Gender Differences in STEM Motivational Outcomes
Original subtitle:
Exploring the Role of School-Based Interventions and Teacher Constructive Support
Translated title:
Geschlechterunterschiede bei motivationalen Merkmalen im MINT-Bereich
Translated subtitle:
Untersuchung der Rolle von schulbasierten Interventionen und konstruktiver Unterstützung der Lehrkräfte
Author:
Lesperance, Kaley
Year:
2023
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
TUM School of Social Sciences and Technology
Institution:
Professur für Schul- und Unterrichtsforschung (Prof. Holzberger)
Advisor:
Holzberger, Doris (Prof. Dr.)
Referee:
Holzberger, Doris (Prof. Dr.); Reinhold, Frank (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Keywords:
gender differences, STEM, motivational outcomes, interventions, teacher support
Translated keywords:
Geschlechterunterschiede, MINT, motivationale Merkmale, Interventionen, Lehrerunterstützung
TUM classification:
EDU 640
Abstract:
This dissertation explored the role of interventions and teacher constructive support for gender differences in STEM motivational outcomes. Study I found no gender-specific effects of interventions overall, but psycho-social interventions showed promise. Study II found females had lower competency-beliefs in mathematics, and constructive support did not affect these differences. The need for targeted strategies addressing gender gaps in STEM motivation is discussed.
Translated abstract:
Diese Dissertation untersuchte die Rolle von Interventionen und konstruktiver Unterstützung der Lehrkräfte für Geschlechterunterschiede bei motivationalen Merkmalen im MINT-Bereich. Studie I fand keine allgemein geschlechtsspezifischen Effekte, aber psychosoziale Interventionen zeigten Potenzial. Studie II ergab, dass Schülerinnen in Mathematik weniger Kompetenzüberzeugung hatten. Die konstruktive Unterstützung beeinflusste diese Unterschiede nicht. Die Notwendigkeit gezielter Strategien wird be...     »
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1718813
Date of submission:
05.09.2023
Oral examination:
27.11.2023
File size:
3315652 bytes
Pages:
135
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20231127-1718813-1-3
Last change:
16.12.2023
 BibTeX