User: Guest  Login
Original title:
Pre-service teachers' cognitive learning processes with regard to specific teaching and learning components in the context of professional vision.
Original subtitle:
A mixed-methods exploration
Translated title:
Kognitive Lernaktivitäten von Lehramtsstudierenden im Kontext der professionellen Wahrnehmung von spezifischen lernwirksamen Unterrichtsbedingungen.
Translated subtitle:
Eine Mixed-Methods Studie
Author:
Schäfer, Stefanie
Year:
2014
Document type:
Dissertation
Faculty/School:
Fakultät TUM School of Education
Advisor:
Seidel, Christina (Prof. Dr.)
Referee:
Seidel, Christina (Prof. Dr.); Prenzel, Manfred (Prof. Dr.)
Language:
en
Subject group:
EDU Erziehungswissenschaften
Abstract:
The focus is on pre-service teachers’ cognitive learning activities to gain general pedagogical knowledge. The findings reveal that pre-service teachers show elaboration and organization activities, however on a low level as well as they differ in their capacities and changes over time depending on their prior knowledge level. The findings provide evidence that the methodologies can be used to study cognitive learning processes in teacher education.
Translated abstract:
Im Zentrum stehen kognitive Lernaktivitäten von Lehramtsstudierenden beim pädagogischen Wissenserwerb. Insgesamt zeigen Lehramtsstudierende bereits Elaboration und Organisation, allerdings auf niedrigem Niveau sowie individuelle Unterschiede und differentielle Veränderungen abhängig vom Vorwissensgrad vorliegen. Die Befunde liefern außerdem Hinweise darauf, dass der methodische Ansatz zur Untersuchung kognitiver Lernaktivitäten in der Lehrerausbildung eingesetzt werden kann.
WWW:
https://mediatum.ub.tum.de/?id=1220173
Date of submission:
12.06.2014
Oral examination:
23.07.2014
File size:
3039148 bytes
Pages:
269
Urn (citeable URL):
https://nbn-resolving.de/urn/resolver.pl?urn:nbn:de:bvb:91-diss-20140723-1220173-0-8
Last change:
29.07.2014
 BibTeX