Original title:
Regioselektive Hiyama-Kreuzkupplungsreaktionen an dihalogenierten Heteroaromaten
Translated title:
Regioselective Hiyama cross-coupling reactions at dihalogenated heteroaromatics
Author:
Schweizer, Stefan Albert
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Bach, Thorsten (Prof.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Regioselektive Kreuzkupplung, Hiyama-Kreuzkupplung, Heteroaromaten
Translated keywords:
regioselective cross-coupling reaction, Hiyama cross-coupling, heteroaromatics
Im Rahmen dieser Arbeit wurden Reaktionsbedingungen für eine regioselektive Hiyama-Kreuzkupplung entwickelt. Mit den erarbeiteten Bedingungen konnten diverse dihalogenierte Heteroaromaten mit verschiedenen Alkyltrifluorsilanen in Ausbeuten von 42 bis 84% regioselektiv gekuppelt werden. Wurden enantiomerenangereicherte verzweigte Alkyltrifluorsilane eingesetzt, so führte die Kupplung nur in einem Fall zum erwünschten Produkt, wobei jedoch vollständige Racemisierung eintrat. Mechanistische Überleg...     »
Within this work reaction conditions for a regioselective Hiyama cross-coupling reaction were developed. The optimised reaction conditions were used to couple various dihalogenated heteroaromatic compounds with different alkyl trifluorosilanes in a regioselective manner with yields from 42 to 84%. Attempts for a regioselective coupling of enantioenriched branched alkyl trifluorosilanes provided the desired product in only one case, in which complete racemisation was observed. Mechanistic conside...     »
Last change:
10.06.2010