Strategies for cryo-electron tomography of the mycobacterial cell envelope and its pore proteins and functional studies of porin MspA from Mycobacterium smegmatis
Strategien für die Kryo-Elektronentomographie der mykobacteriellen Zellwand und ihrer Porenproteine sowie funktionelle Studien des Porins MspA aus Mycobacterium smegmatis
Hoffmann, Christian
Fakultät für Chemie
Baumeister, Wolfgang (Prof. Dr.)
Weinkauf, Sevil (Prof. Dr.); Liebl, Wolfgang (Prof. Dr.)
BIO Biowissenschaften
cryo-electron tomography, mycobacterial cell wall, MspA porin, Mycobacterium smegmatis, Mycobacterium bovis, Corynebacterium glutamicum, focused ion beam-cryopreparation, contrast transfer function correction, conductivity measurements, voltage-dependent gating, membrane protein
Kryo-Elektronentomographie, mycobakterielle Zellwand, MspA Porin, Mycobacterium smegmatis, Mycobacterium bovis, Corynebacterium glutamicum, Kryopräparation mittels fokussiertem Ionenstrahl, Korrektur der Kontrasttransferfunktion, Leitfähigkeitsmessungen, spannungsgesteuertes Schließverhalten, Membranprotein
Cryo-electron tomography (CET) combined with 3D image classification and averaging becomes an increasingly powerful method aiming at the analysis of the structure and interactions of macromolecular complexes in their natural context. By means of the porin MspA from Mycobacterium smegmatis this thesis evaluates to what extent cryopreparation, adapted data acquisition and further developed data analysis and reconstruction can be applied to the in situ analysis of medium sized membrane proteins. Th...     »