Original title:
Wirkung von verschiedenen Nanomaterialien auf das isolierte Herz von Meerschweinchen, isolierte Herzzellen und Neuronen
Translated title:
Impact of different nanomaterials on the isolated heart of guinea pigs, isolated myocardial cells and neurons
Author:
Maier, Melanie
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Nießner, Reinhard (Prof. Dr.); Stampfl, Andreas
Referee:
Nießner, Reinhard (Prof. Dr.)
Subject group:
BIO Biowissenschaften; CHE Chemie
Keywords:
ultrafeine Partikel (UFP), Langendorff-Herz, Katecholamine, freies intrazelluläres Calcium
Translated keywords:
ultrafine particles (UFP), Langendorff-heart, catecholamines, free intracellular calcium
In dieser Arbeit wurde gezeigt, dass das Langendorffherz ein gutes Testmodell zur Untersuchung der Wirkung von ultrafeinen Teilchen (UFP) auf das Herz ist. Titandioxid, Printex 90 (P90) und Rußpartikel führen zu einer Erhöhung der Herzfrequenz und zur Entstehung von Arrhythmien. Diese Befunde stimmen mit epidemiologischen Untersuchungen überein. Es wurde bewiesen, dass dies durch eine vermehrte Ausschüttung von Katecholaminen aus den Nervenenden im Herz bewirkt wird. Jedoch hatten verschiedene A...     »
It has been shown in this thesis that the Langendorff-heart is an adequate test model to analyse the effect of ultrafine particles (UFP) on the heart. Titanium dioxide, Printex 90 (P90) and soot particles cause an increase in heart frequency and the appearance of arrhythmia. These findings correlate with epidemiological studies. This effect is caused by an increased release of catecholamines from the nerve endings in the heart. However different types of Aerosil and latices particles have no eff...     »
Date of submission:
10.08.2009