Original title:
The effect of oxidative stress on multicellular organism
Translated title:
Der Effekt von Oxidativem Stress auf multizelluläre Organismen
Author:
Kumsta, Caroline
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Buchner, Johannes (Prof. Dr.)
Referee:
Kiefhaber, Thomas (Prof. Dr.)
Subject group:
BIO Biowissenschaften; CHE Chemie
Keywords:
Aging, C. elegans, Oxidative stress, Peroxiredoxin
Translated keywords:
Alterung, C. elegans, Oxidativer Stress, Peroxiredoxin
Accumulation of reactive oxygen species has been implicated in numerous disease conditions and aging. The precise effects of oxidants on physiology, behavior and life span are still largely undefined. I used redox proteomic techniques to analyze the effects of peroxide stress on Caenorhabditis elegans. This analysis revealed several redox-sensitive proteins, whose significant changes in thiol-oxidation status might explain some of the observed physiological changes upon oxidative stress. In addition, I found that elevated intracellular peroxide levels caused progeric phenotypes and life span shortening defects in C. elegans.
Die zelluläre Ansammlung von freien Sauerstoffradikalen wird mit verschiedenen Krankheiten und Alterung in Verbindung gebracht. Bislang ist weitgehend unbekannt welche Auswirkungen diese Oxidantien auf zelluläre Prozesse, Verhalten und Lebenserwartung haben. Mit Hilfe von Redox-Proteomics konnte ich die Folgen von oxidativem Stress im Modellorganismus Caenorhabditis elegans analysieren. Ich habe mehrere redox-sensitive Proteine identifizieren können, deren signifikante Änderung des Thiol-Oxidationsstatus die Ursache für einige der beobachteten physiologischen Veränderungen während des oxidativen Stresses sein könnten. Zusätzlich konnte ich zeigen, dass erhöhte Peroxid-Konzentrationen alterungsähnliche Effekte und eine Verkürzung der Lebenserwartung von C. elegans zur Folge haben.
Date of submission:
25.09.2008