Visual-Haptic Presence Systems: Utility Optimization, Compliance Perception, and Data Compression
Visuell-Haptische Präsenzsysteme: Nutzenoptimierung, Wahrnehmung von Nachgiebigkeit und Datenkompression
Kuschel, Martin
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Buss, Martin (Prof. Dr.)
Buss, Martin (Prof. Dr.); Färber, Berthold (Prof. Dr.)
MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
telepresence, virtual reality, presence measurement, visual-haptic perception, haptic data compression
Telepräsenz, virtuelle Realität, Präsenzmessung, visuell-haptische Wahrnehmung, haptische Datenkompression
A presence system allows a human operator to be present in a different environment by commanding a teleoperator through a human system interface. The quality of the experience is increased by reflecting multimodal information of the target environment. This thesis deals with visual-haptic presence systems. Firstly, a new method is proposed to evaluate the experience of presence within technology-mediated environments. Secondly, explorative studies are presented and a process model is proposed fo...     »