Synthese und spektroskopische Untersuchungen GFP-analoger Chromophore
Synthesis and spectroscopic investigations of GFP-analogous chromophores
Prüger, Birgit
Fakultät für Chemie
Prof. Dr. Thorsten Bach
CHE Chemie
Grün Fluoreszierendes Protein, Chromophor, Fluoreszenz
Green Fluorescent Protein, Chromophore, Fluorescence
CHE 626d ; CHE 606d ; CHE 820d
In dieser Arbeit wurden neuartige GFP-analoge Chromophore für unterschiedliche Verwendungszwecke synthetisiert. Zum einen wurden Metathesevorläufer für Z- und E-konfigurierte verbrückte Modellchromophore hergestellt. Allerdings zeigte sich, dass eine Ringschlussmetathese für die Verknüpfung des Ringes nicht geeignet ist. Zum anderen wurden neue Modellchromophore auf ihre Absorptions- und Emissionseigenschaften untersucht und in Relation zu ähnlichen Chromophoren gesetzt. Chromophore, die mit ein...     »
In this work several new GFP-analogous chromophores for different purposes were synthesised. Precursors for E- and Z-configurated bridged chromophores were prepared. However, a ring closing metathesis did not prove to be a suitable reaction for the ring closure. Absorption and emission spectra of different new model chromophores were recorded, investigated and compared with the spectroscopic properties of similar chromophores. Azide bearing chromophores could be linked sucessfully to proteins us...     »
12.06.2008
13.02.2014