Original title:
Untersuchung von katalytischen Eigenschaften größenselektierter Cluster mittels gepulster Molekularstrahlen
Translated title:
Investigations of catalytic properties of size-selected clusters by pulsed molecular beams
Author:
Röttgen, A.Martin
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Heiz, Ulrich K. (Prof. Dr.)
Referee:
Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Heterogene Katalyse, gepulste Molekularstrahlen, massenselektierte Metall-Cluster, Nanokatalyse, katalytische Reaktivität
Translated keywords:
heterogeneous catalysis, pulsed molecular beam, mass-selected metal clusters, nanocatalysis, catalytic reactivity
Controlled terms:
Palladium; Atomcluster; Katalytische Aktivität; Gepulster Strahl; Molekularstrahl
TUM classification:
CHE 167d
Die in dieser Arbeit entwickelten gepulsten Molekularstrahlen stellen ein effizientes Werkzeug zur Überprüfung und Untersuchung der katalytischen Reaktivität von geträgerten, massenselektierten Metallclustern im Ultra-Hochvakuum dar. Als Modellsystem für die Untersuchung der katalytischen Eigenschaften wurde die CO-Oxidation mit Sauerstoff auf mit MgO/Mo(100) geträgerten Pdn-Clustern (n = 8, 13, 30) verwendet. Es wurden zum ersten Mal größenabhängige Reaktivitäten abnehmend in der Reihe von Pd13...     »
The newly developed pulsed molecular beams are an efficient tool for deducing and investigating the catalytic reactivity of supported mass-selected metal clusters under ultrahigh vacuum conditions. The catalytic properties of MgO/Mo(100) supported Pdn-clusters (n= 8, 13, 30) were investigated towards the oxidation of CO by O2 as model reaction. For the first time a size-dependency of the catalytic reaction was observed with decreasing reactivity for Pd13, Pd8, Pd30. This change in reactivity ori...     »