Original title:
Physiognomische Gesichtstypen in Giambattista Della Portas Werk „De Humana Physiognomia“ analysiert mit modernen computerunterstützten Kephalometrischen Verfahren
Translated title:
Physiognomic face types in Giambattista Della Portas work ´De Humana Physiognomia´ analyzed with modern software for cephalometric evaluation
Author:
Schneider, Hilke
Faculty/School:
Fakultät für Medizin
Advisor:
Zeilhofer, H.-F. (Prof. Dr. Dr., Universität Basel, Schweiz)
Referee:
Horch, H.-H. (Univ.-Prof. Dr. Dr. Dr. h.c. (UMF Temeschburg)); Neumeier, Dieter (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
MED Medizin
Keywords:
Physiognomie; Della Porta; Physiognomik; Mensch - Tier - Vergleich; De Humana Physiognomia; Gesichtstypen
Translated keywords:
physiognomy; John Baptist Porta; Giambattista Della Porta; De Humana Physiognomia; human physiognomy
Unter Einsatz eines computerunterstützten Verfahrens zur kephalometrischen Gesichtsanalyse wurden Mensch und Tier vergleichende Gesichtsdarstellungen aus Giambattista della Portas „De Humana Physiognomia“ von 1601, einem der einfluss-reichsten Werke der Phyiognomik, ausgewertet (davon 9 in lateral- und 2 in Frontalansicht). Damit wurden zum ersten Mal die 11 charakterlichen, Mensch und Tier vergleichenden Ge-sichtstypen Portas mit einem objektiven kieferorthopädisch-kieferchirurgischen Messverfa...     »
Physiognomies from Giambattista Della Porta's work ´De Humana Physiognomia´ (1601) were analyzed with modern kephalometric software. These face types, illustrated in one of the most significant works of physiognomy, were evaluated for the first time based on scientific examination with a combined orthodontic - maxillofacial measuring procedure. They could be assigned to specific medical classifications; some physiognomies could be classified in craniofacial syndromes.
Publication :
Universitätsbibliothek der TU München