Original title:
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Brügge, Bernd (Prof. Ph.D.)
Referee:
Brügge, Bernd (Prof. Ph.D.); Siewiorek, Daniel P. (Prof. Ph.D.)
Format:
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik
Keywords:
speech recognition; speech-controlled user interface; GOMS; Command-and-Control
Translated keywords:
Spracherkennung; sprachgesteuerte Benutzeroberfläche; GOMS; Kommando-und-Steuerung
Controlled terms:
Graphische Benutzeroberfläche; Steuerung; Automatische Spracherkennung
TUM classification:
DAT 710d; DAT 610d; ELT 533d
Todays standard input devices for graphical user interfaces, mouse and keyboard, cannot be utilized by users whose motor functions are limited. Examples include users suffering from motor restrictions due to illnesses and users in application domains with manual activities. This dissertation engages in the research area speech-controlled graphical user interfaces which aims at finding a solution to this problem by utilizing speech as input modality for graphical user interfaces. We begin with de...     »