Original title:
Fiducial-Less Compensation of Breathing Motion in Extracranial Radiosurgery
Translated title:
Markerlose Kompensation der Atmungsbewegung in der extrakranialen Strahlenchirurgie
Author:
Berlinger, Kajetan
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Radig, Bernd (Prof. Dr.)
Referee:
Schweikard, Achim (Prof. Dr.)
Format:
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; MED Medizin
Keywords:
Deformation Models; Motion Compensation; Radiosurgery
Translated keywords:
Deformationsmodelle; Bewegungsausgleich; Strahlenchirurgie
Controlled terms:
Strahlentherapie; Tumor; Atmung; Bewegung; Korrelation
TUM classification:
MED 540d; DAT 825d
Tumors located in the chest and abdomen are often treated by using percutaneous radiation therapy. When radiosurgical methods are applied to these tumors, it is necessary to take into account respiratory motion, which may cause the tumor to shift its position by 1 cm or more. Without compensation of this motion, it is unavoidable to enlarge the target volume by a safety margin. Thus, healthy tissue is also affected by radiation and therefore lower doses must be used to spare healthy tissue. This...     »