FT-ICR Studies of Transition Metal Cluster Ions
FT-ICR Studien von Übergangsmetallclustern
Balteanu, Iulia
Fakultät für Chemie
Bondybey, V. E. (Univ.-Prof., Ph.D. (Univ. of California, Berkeley, USA))
Bondybey, V. E. (Univ.-Prof., Ph.D. (Univ. of California, Berkeley, USA)); Köhler, Klaus (Prof. Dr.)
Format:
CHE Chemie
tranition metal clusters; isotopically enriched platinum clusters; heterogenous catalytic reactions; catalytic cycle
Übergangsmetallcluster; Isotopenangereicherte Platincluster; heterogene Katalyse; Katalysezyklus
CHE 165d; CHE 315d; CHE 254d
The Fourier transform ion cyclotron resonance (FT-ICR) mass spectrometry was used to investigate the reactivity of transition metal clusters, gold, rhodium and platinum, both cations and anions, towards different molecules. Overall it was found that they exhibit a very rich and complex chemistry. Dehydrogenation of the ethane on cationic rhodium clusters was found to be size strong dependent. Gas phase platinum clusters serve as model system for heterogeneous catalytic reactions with relevance i...     »
Übergangsmetallcluster dienen als Gasphasenmodellsysteme der heterogenen Katalyse. Reaktionen von ionischen Gold-, Rhodium- und Platinclustern mit kleinen Molekülen wurden mit der Fourier-Transform-Ion-Zyklotronresonanzmassenspektrometrie untersucht. Die Cluster zeigen eine reichhaltige und komplexe Chemie. Der Verlauf der Dehydrierung von Ethan an Rhodiumclusterkationen ist stark abhängig von der Clustergröße. Isotopenangereichertes Platin wurde verwendet, um größere Cluster dieses wichtigen Ka...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München