Active Acid Sites in Zeolite Catalyzed Iso-butane/cis-2-Butene Alkylation
Aktive säure Zentren für Zeolith-katalysierte Alkylierung von Iso-Butan mit cis-2-butene
Guzmán Monsalve, Alexander
Fakultät für Chemie
Lercher, Johannes A. (Prof. Dr.)
Härter, Peter (Priv.-Doz. Dr.)
Format:
CHE Chemie; CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Lanthanum exchanged Na-X zeolite; ion exchange degree (IExD); IR spectroscopy; moleculary adsorbed water; zeolitic hydroxyl groups; lattice vibration; hydrogen bonding; alkylation
Schlagworte (SWD):
Isobutan; Alkylierung; Heterogene; Katalyse; Zeolith; Hydroxylgruppe
CIT 325d; CHE 167d; CHE 185d
Control of emissions of olefins, sulfur and aromatic compounds, especially benzene, from automotive gasoline engines becomes every day more strict due to new environmental standards. That implies that, in the refineries, the pool gasoline components have to be adjusted to meet the required specifications. Branched alkanes with high octane number are the more suitable component of environmental friendly gasoline. They are industrially produced by alkylation of iso-butane with C3-C5 alkenes. There...     »
Neue Umweltgesetze erfordern eine zunehmend strenge Kontrolle der Olefin-, Schwefel- und Aromatengehalte in Automobilabgasen. Folglich müssen Raffinerien die Benzinpool-Zusammensetzung anpassen, um die geforderten Spezifikationen zu erfüllen. Verzweigte Alkane mit hohen Oktanzahlen sind die idealen Komponenten für ein umweltfreundliches Benzin. Sie werden industriell durch die Alkylierung von iso-Butan mit C3-C5-Alkenen hergestellt. Aus diesem Grund wird in den nächsten Jahren eine zunehmende Na...     »
Veröffentlichung:
Universitätsbibliothek der TU München