Original title:
Verschleiß als Lebensdauergrenze für Zahnräder
Translated title:
Wear as a service life limitation for gears
Author:
Dobler, Andreas
Institution:
TUM School of Engineering and Design
University:
TU-München
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.); Volk, Wolfram (Prof. Dr.-Ing.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Zahnräder – speziell kleine, hochbelastete, langsam laufende und Paarungen unterschiedlicher Härte – sind besonders verschleißgefährdet. Es werden Verschleißberechnungsmöglichkeiten validiert und Schutzmaßnahmen überprüft. Ferner werden Verschleißfolgen für die Tragfähigkeit und Dynamik von Verzahnungen untersucht. Im Ergebnis wird eine Verbesserung der Grübchentragfähigkeitsberechnung nach ISO 6336 2 vorgeschlagen. Die Arbeit hat einen experimentellen Schwerpunkt und ist durch theoretische Stud...     »
Gears – especially small, highly loaded, slowly running ones and pairings of different hardness – are particularly at risk for sliding wear. Wear rating methods are validated and protection measures are evaluated. Furthermore, the effects of wear on the load carrying capacity and the dynamics of gears are investigated. As one result an improvement of the rating method for the pitting load capacity acc. to ISO 6336-2 is proposed. The work has an experimental focus and is supported by theoretical...     »
Series:
Lehrstuhl für Maschinenelemente, Forschungsstelle für Zahnräder und Getriebesysteme
Series volume:
ISBN: