Original title:
Einfluss der Treibrichtung auf die Flankentragfähigkeit von Stirnrad-, Kegelrad- und Hypoidgetrieben
Translated title:
Influence of the driving direction on the flank load carrying capacity of cylindrical, bevel and hypoid gears
Author:
Reimann, Tobias Gerhard
Institution:
TUM School of Engineering and Design
University:
TU-München
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.-Ing.); Zäh, Michael F. (Prof. Dr.-Ing.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
Im Rahmen dieser Arbeit werden die Treibrichtungseinflüsse auf die Flankentragfähigkeit, insbesondere die Grübchentragfähigkeit sowie das Phänomen Graufleckigkeit, von Stirnrad-, Kegelrad- und Hypoidverzahnungen unter Einbeziehung theoretischer und experimenteller Erkenntnisse vorgestellt. Die Ergebnisse zeigen unter anderem auf, dass die Treibrichtung bei Kegelrad- und Hypoidverzahnungen, im Gegensatz zu Stirnradverzahnungen, zu einem deutlich unterschiedlichen Flankenzustand, speziell in Bezug...     »
Within this work, the influences of the driving direction on the flank load carrying capacity, notably on the pitting load carrying capacity and micropitting of cylindrical, bevel and hypoid gears are presented. To investigate the influencing factors, theoretical considerations as well as comprehensive experimental investigations are carried out. Among other things, these investigations reveal that the driving direction can lead to a significant change in flank condition. This effect can be seen...     »
Series:
Lehrstuhl für Maschinenelemente, Forschungsstelle für Zahnräder und Getriebesysteme
Series volume:
ISBN: