Original title:
Tensor product state algorithms for characterizing entanglement and excitations of correlated quantum matter
Translated title:
Tensorproduktzustandsalgorithmen zur Charakterisierung von Verschränkung und Anregung korrelierter Quantenmaterie
Author:
Wybo, Elisabeth A. A.
Faculty/School:
TUM School of Natural Sciences
Advisor:
Knap, Michael (Prof. Dr.)
Referee:
Knap, Michael (Prof. Dr.); Knolle, Johannes (Prof. Dr.)
Subject group:
PHY Physik
Keywords:
quantum many-body systems, entanglement, matrix-product states, tensor-network techniques, many-body localization, quasiparticles, open quantum systems
Translated keywords:
Quantenvielteilchensystem, Quantenverschränkung, Matrixproduktzustände, Tensor-Netzwerk-Techniken, Vielteilchenlokalisierung, Quasiteilchen, Offene Quantensysteme
TUM classification:
PHY 600
Quantum many-body systems exhibit a wealth of phenomena, but are challenging to simulate numerically due to the exponential growth of the Hilbert space with system size. In this thesis, we study various one-dimensional systems with tensor-network techniques to overcome these limitations. First we investigate the entanglement dynamics of many-body localized systems coupled to a bath. Second, we describe entanglement properties of low-energy excitations in equilibrium. Third we study the quasipart...     »
Quantenvielteilchensysteme weisen eine Fülle von Phänomenen auf, sind jedoch aufgrund des exponentiellen Wachstums des Hilbertraums mit der Systemgröße schwierig numerisch zu simulieren. In dieser Arbeit untersuchen wir verschiedene eindimensionale Systeme mit Tensor-Netzwerk-Techniken, um diese Einschränkungen zu überwinden. Zuerst untersuchen wir die Verschränkungsdynamik von lokalisierten Vielteilchensystemen, die an ein Bad gekoppelt sind. Zweitens beschreiben wir die Verschränkungseigenscha...     »
Date of submission:
27.07.2022