Original title:
Synthesis, Structures and Properties of New Heteroanionic Hydrides with Perovskite and Perovskite-like Structures
Translated title:
Synthese, Struktur und Eigenschaften neuer heteroanionischer Hydride mit Perowskit- und perowskitähnlichen Strukturen
Author:
Mutschke, Alexander Georg
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Fässler, Thomas F. (Prof. Dr.)
Referee:
Fässler, Thomas F. (Prof. Dr.); Kohlmann, Holger (Prof. Dr.)
Subject group:
CHE Chemie
Keywords:
Heteroanionic hydrides, hydrides, perovskites, luminescence
Translated keywords:
Heteroanionische Hydride, Hydride, Perowskite, Lumineszenz
TUM classification:
CHE 380
In this work the structures and properties of yet unexplored heteroanionic hydrides were investigated. A special emphasis was placed on synthetic and analytical strategies towards new heteroanionic compositions. Herein, examples of a sulfate hydride and transition oxometalate hydrides as first representatives of new class of heteroanionic materials could be synthesized and characterized. Investigations of such hydrides as host materials for europium-activated luminescence were also conducted.
In dieser Arbeit wurden die Strukturen und Eigenschaften bislang unbekannter heteroanionischer Hydride untersucht. Ein Fokus lag dabei auf synthetischen und analytischen Strategien zu neuen heteroanionischen Zusammensetzungen. Hierbei konnten Beispiele der Sulfat- und Übergangsoxometallathydride als erste Vertreter neuer heteroanionischer Materialklassen dargestellt und charakterisiert werden. Auch wurde die Eignung solcher Hydride als Wirtsgitter für europiumaktivierte Lumineszenz untersucht.
Date of submission:
12.07.2022