User: Guest  Login
Original title:
Zeolite encapsulated transition metal sulfide clusters for catalytic hydrogenation
Translated title:
Übergangsmetallsulfid-Cluster in Zeolithen für die katalytische Hydrierung
Author:
Weindl, Roland
Year:
Document type:
Faculty/School:
TUM School of Natural Sciences
Advisor:
Lercher, Johannes A. (Prof. Dr.)
Referee:
Lercher, Johannes A. (Prof. Dr.); Fischer, Roland A. (Prof. Dr.); Reuter, Karsten (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie
TUM classification:
CHE 167; CIT 325
Dimeric and tetrameric MoxSy clusters have been synthesized inside NaY zeolites using chemical vapor deposition of Mo(CO)6 followed by sulfidation and reduction. In addition, also mixed metal sulfide catalysts with Ni, Co & Fe have been prepared via this approach. The materials are stable hydrogenation catalysts, but only in the absence of sulfur in the feed. Hydrogen is adsorbed in form of hydrides and is transferred to the competitively adsorbed alkene. The nature of adsorbed hydrogen is different from that on layered MoS2 on which it is stabilized in form of acidic SH groups.
Translated abstract:
Zweikernige und vierkernige MoxSy-Cluster wurden in NaY-Zeolithen mithilfe von chemischer Gasphasenabscheidung von Mo(CO)6 und nachfolgender Sulfidierung und Reduktion synthetisiert. Zusätzlich wurden auch Mischmetallsulfid-Katalysatoren mit Ni, Co & Fe auf diese Weise hergestellt. Diese Materialien sind stabile Hydrierkatalysatoren, allerdings ausschließlich in der Abwesenheit von Schwefel im Reaktionsstrom. Wasserstoff wird in der Form von Hydriden adsorbiert und auf das kompetitiv adsorbierte Alken transferiert. Die Art des adsorbierten Wasserstoffs unterscheidet sich von der auf geschichteten MoS2-Katalysatoren, auf denen er in Form von sauren SH-Gruppen stabilisiert wird.
Date of submission:
03.06.2022