Clustering-based Solutions for Energy Efficiency, Adaptability and Resilience in IoT Networks
Clustering-basierte Lösungen für Energieeffizienz, Anpassungsfähigkeit und Widerstandsfähigkeit in IoT-Netzwerken
Shivaraman, Nitin
TUM School of Computation, Information and Technology
Steinhorst, Sebastian (Prof. Dr.)
Steinhorst, Sebastian (Prof. Dr.); Easwaran, Arvind (Prof. Dr.)
ELT Elektrotechnik
IoT, distributed systems, consensus, decentralization, clustering, time synchronization
IoT, verteilte Systeme, Konsens, Dezentralisierung, Clustering, Zeitsynchronisation
DAT 260; ELT 620
This thesis develops clustering-based communication algorithms to collectively achieve the major requirements of energy efficiency, adaptability and fault resilience in an IoT network. The proposed solutions achieve the three requirements despite their orthogonal functions and is tested on a wireless and an energy distribution network. The algorithms in this thesis outperform the state-of-the-art solutions and provides a foundation for implementing efficient and robust IoT applications.
In dieser Arbeit werden clusterbasierte Kommunikationsalgorithmen entwickelt, um gemeinsam die wichtigsten Anforderungen an Energieeffizienz, Anpassungsfähigkeit und Fehlerresistenz in einem IoT-Netzwerk zu erfüllen. Die vorgeschlagenen Lösungen erfüllen die drei Anforderungen trotz ihrer orthogonalen Funktionen und werden in einem drahtlosen und einem Energieverteilungsnetz getestet. Die Algorithmen in dieser Arbeit übertreffen den Stand der Technik und bieten eine Grundlage für die Implementie...     »
11.04.2022
14.11.2022