Single-molecule force spectroscopy study of the glucocorticoid receptor ligand binding domain
Originaluntertitel:
Hsp70/Hsp40 chaperone interaction, Hormone binding
Einzelmolekül-Kraftspektroskopiestudie der Ligandenbindungsdomäne des Glukokortikoidrezeptors
Übersetzter Untertitel:
Hsp70/Hsp40 Chaperone Interaktion, Hormonbindung
Mößmer, Patrick
Fakultät für Physik
Rief, Matthias (Prof. Dr.)
Rief, Matthias (Prof. Dr.); Dietz, Hendrik (Prof. Dr.)
PHY Physik
optical tweezers, single-molecule, protein folding, Hsp70, chaperones, glucocorticoid receptor
optische Pinzette, Einzelmolekül, Proteinfaltung, Hsp70, Chaperone, Glukokortikoidrezeptor
PHY 000
In this dissertation, single-molecule force spectroscopy with optical tweezers was used to investigate several aspects of the glucocorticoid receptor’s (GR) cycle as a transcription factor. First, the protein folding and hormone binding of the GR’s ligand binding domain (GR-LBD) was examined. Afterwards, the interaction between the GR-LBD and the Hsp70/40 system of molecular chaperones was explored. It was observed in real-time how Hsp70/40 unfolds the entire GR-LBD in a stepwise manner.
In dieser Dissertation wurde Einzelmolekül-Kraftspektroskopie mit einer optischen Pinzette angewandt, um diverse Aspekte des Kreislaufs des Glucocorticoidrezeptors (GR) in seiner Rolle als Transkriptionsfaktor zu untersuchen. Zunächst wurde die Proteinfaltung und Hormonbinding der Ligandenbindungsdomäne des GR (GR-LBD) erforscht. Im Anschluss daran wurde die Interaktion zwischen der GR-LBD und dem Hsp70/40 System molekularer Chaperone untersucht. Es wurde in Echtzeit beobachtet, wie Hsp70/40 die...     »
16.03.2022
06.07.2022