Enhanced Robot Compliance, State Estimation and Identification using Distributed Tactile Feedback: Leveraging Redundancy and Multimodality
Erweiterte Roboter-Compliance, Zustandsabschätzung und Identifikation durch verteilte taktile Rückmeldung: Nutzung von Redundanz und Multimodalität
Leboutet, Quentin
TUM School of Computation, Information and Technology
Cheng, Gordon (Prof., Ph.D.)
Cheng, Gordon (Prof., Ph.D.); Venture, Gentiane (Prof., Ph.D.); Righetti, Ludovic (Prof., Ph.D.)
TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
DAT 700
This thesis investigates the modalities of use of tactile feedback in the context of human-robot interaction, distributed state estimation and inertial parameter identification. This involves the development of a whole-body tactile compliance control paradigm, of a distributed sensor fusion framework and of an online physically consistent inertial parameter identification algorithm. The proposed methods leverage the multi-modal tactile feedback from an artificial skin mounted on a robot.
Diese Arbeit untersucht die Modalitäten der Nutzung von taktilem Feedback im Kontext der Mensch-Roboter-Interaktion, der verteilten Zustandsschätzung und der Identifizierung von Inertialparametern. Dies beinhaltet die Entwicklung eines Ganzkörperparadigmas für die taktile Kontrolle, einer verteilten Sensorfusion und eines physikalisch konsistenten Online-Algorithmus zur Identifikation von Inertialparametern. Die vorgeschlagenen Methoden nutzen das multimodale taktile Feedback einer künstlichen H...     »
12.01.2022
29.07.2022