Minimum-Time Optimal Control for Automotive Vehicles
Nichtkonvexe Optimierung und Raumteilungskonvexifizierung
Sedlacek, Tadeas
Fakultät für Elektrotechnik und Informationstechnik
Wollherr, Dirk (Priv.-Doz. Dr. habil.)
Wollherr, Dirk (Priv.-Doz. Dr. habil.); Plöchl, Manfred (Prof. Dr.)
MSR Meßtechnik, Steuerungs- und Regelungstechnik, Automation
Optimal Control; Collocation; Nonconvex Optimisation; Convexification; Space Splitting Convexification; Minimum-Time Optimal Control; Vehicle Optimisation; Lap Time Optimisation; Concurrent Optimisation
Optimalsteuerung; Kollokation; Nichtkonvexe Optimierung; Konvexifizierung; Raumteilungskonvexifizierung; Zeitoptimale Steuerung; Fahrzeugoptimierung; Rundenzeitoptimierung; Simultane Optimierung
MSR 600
This thesis presents two approaches for the solution of nonconvex optimal control problems. The first approach uses nonlinear programming to compute accurate solutions for a large class of nonconvex problems considering highly nonlinear models and difficult constraints. The second method, called space splitting convexification, solves a selected class of nonconvex problems via iterative convexification and solution of quadratic programming problems, which results in low computation times.
Diese Dissertation präsentiert zwei Methoden zur Lösung nicht konvexer Optimalsteuerungsprobleme. Der erste Ansatz verwendet nichtlineare Programmierung zur präzisen Lösung einer großen Klasse nicht konvexer Probleme mit stark nichtlinearen Modellen und komplizierten Nebenbedingungen. Die zweite Methode, namens Raumteilungskonvexifizierung, löst eine spezielle Klasse nicht konvexer Probleme durch iterative Konvexifizierung und Lösung quadratischer Programme, was eine geringe Rechenzeit bewirkt.
27.12.2021
18.07.2022