Control of deposit layer formation for optimized milk protein fractionation by microfiltration hollow fiber membranes
Kontrolle der Deckschichtbildung für eine optimierte Milchproteinfraktionierung durch Mikrofiltrations-Hohlfasermembranen
Schopf, Roland Patrick Matthias
TUM School of Life Sciences
Kulozik, Ulrich (Prof. Dr.)
Kulozik, Ulrich (Prof. Dr.); Klein, Harald (Prof. Dr.); Hinrichs, Jörg (Prof. Dr.)
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie; LEB Lebensmitteltechnologie; TEC Technik, Ingenieurwissenschaften (allgemein)
separation; fouling; skim milk; filtration; permeation; deposit layer formation; milk proteins; fractionation; microfiltration; hollow fiber membrane
Trennung; Fouling; Magermilch; Filtration; Permeation; Deckschichtbildung; Milchproteine, Fraktionierung, Mikrofiltration, Hohlfasermembran
LAN 820
Membrane fouling by biopolymers is a central problem in membrane separation, since it often unpredictably affects permeation and retention. Aiming at a better understanding of fouling and its mitigation, milk protein fractionation by microfiltration was investigated under variation of processing conditions using hollow fiber membranes as an example. Therefrom, conclusions could be drawn with regard to a better design of membrane modules and membrane-based processes in general.
Deckschichtbildung (Fouling) durch Biopolymere ist in der Membrantrenntechnik ein zentrales Problem, das Permeation bzw. Retention meist unvorhersehbar beeinflusst. Mit dem Ziel, das Fouling besser zu verstehen und zu minimieren, wurde die Milchproteinfraktionierung mittels Mikrofiltration unter Variation der Prozessbedingungen am Beispiel von Hohlfasermembranen untersucht. Daraus wurden generische Schlussfolgerungen für die Gestaltung von Membranmodulen und -verfahren im Allgemeinen abgeleitet.
12.11.2021
01.06.2022