Original title:
Strategischer Handlungsleitfaden zur Bewältigung aktueller und zukünftiger Herausforderungen: Ein effektives Werkzeug zur Digitalisierung für kleine und mittlere Kommunen
Translated title:
Strategic guide to action to meet current and future challenges: An effective tool for digitization for small and medium-sized municipalities
Author:
Jakob, Markus Georg
Faculty/School:
Fakultät für Informatik
Advisor:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.)
Referee:
Krcmar, Helmut (Prof. Dr.); Becker, Jörg (Prof. Dr. Dr. h.c.)
Subject group:
DAT Datenverarbeitung, Informatik; POL Politologie; WIR Wirtschaftswissenschaften
Keywords:
Strategie, Handlungsleitfaden, E-Government, Digitalisierung, digitale Transformation, öffentliche Verwaltung, Kommunen, kommunale Ebene, Digitale Verwaltung, Digitaler Staat, eGovernment, Hürden, Barrieren, Herausforderungen, Handlungsempfehlungen, Blaupause
Translated keywords:
Strategy, guide to action, e-government, digitization, digital transformation, public administration, municipalities, communes, small cities, villages, digital administration, digital government, challenges, barriers, tool, recommendations for action, blueprint
TUM classification:
WIR 523
Die Digitalisierung von Gesellschaft, Wirtschaft und Verwaltung ist in vollem Gange. Gerade die föderale Ebene der Kommunen hat viele Schnittstellen zu Bürgern und Unternehmen und steht daher besonders im Fokus. Während Großstädte aufgrund ihrer Größe häufig ausreichend Ressourcen zur Verfügung haben, fehlt es bei kleinen Kommunen oft an vielem. Ein Baustein zur Unterstützung von kleinen und mittleren Kommunen bei der Bewältigung des Mega-Themas Digitalisierung, bietet der in dieser Arbeit entwi...     »
The digitization of society, the economy and administration is in full swing. The federal level of the municipalities in particular has many interfaces with citizens and companies and is therefore a particular focus. While large cities often have sufficient resources available due to their size, small municipalities often lack many things. The action guide developed in this work offers a building block for supporting small and medium-sized municipalities in mastering the mega topic of digitizati...     »
Date of submission:
23.11.2021