User: Guest  Login
Original title:
Zum Einfluss der Härtbarkeit auf die Zahnfußtragfähigkeit einsatzgehärteter Stirnräder größerer Baugröße
Translated title:
On the Influence of Hardenability on the Tooth Root Bending Strength of Case-Hardened Cylindrical Gears of Larger Size
Author:
Güntner, Christian Harald Sebastian
Year:
Document type:
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Hoffmann, Franz (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Verzahnungen, Zahnfußtragfähigkeit, Härtbarkeit, Einsatzhärtungstiefe
Translated keywords:
gears, tooth root bending strength, hardenability, case hardening depth
TUM classification:
MAS 000
Im Rahmen dieser Arbeit wird der Einfluss einer höheren Einsatzhärtungstiefe (CHD) im Zahnfuß bei Normabmessungen sowie größerer Baugröße auf die Zahnfußtragfähigkeit und auf weitere Zahnradkenngrößen von Werkstoffen höherer Härtbarkeit untersucht. Damit werden die nach dem Stand der Technik gültigen Empfehlungen für eine optimale CHD für die Zahnfußtragfähigkeit für Zahnräder aus Werkstoffen geringer Härtbarkeit erweitert. Die Ergebnisse fließen zudem in bestehende Berechnungsvorschriften ein.
Translated abstract:
Within this thesis, the influence of a higher case hardening depth (CHD) in the tooth root with standard dimensions and larger size on the tooth root bending strength and on other gear parameters of materials with higher hardenability is investigated. This extends the recommendations according to the state of the art for an optimum CHD for the tooth root bending strength of gears made of materials with lower hardenability. The results are also included into existing calculation specifications.
Date of submission:
25.06.2021