User: Guest  Login
Original title:
Attosecond Dynamics of the Photoelectric Effect at the Bandgap of a Single-Element Layered System
Translated title:
Attosekunden-Dynamik des photoelektrischen Effekts an einer Bandlücke eines Einzelelement-Schichtsystems
Author:
Schnitzenbaumer, Maximilian Josef
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Kienberger, Reinhard (Prof. Dr.)
Referee:
Kienberger, Reinhard (Prof. Dr.); Finley, Jonathan J. (Prof. Dr., Ph.D.)
Language:
Subject group:
PHY Physik
TUM classification:
PHY 350
In this dissertation, an archetypal quantum phenomenon of great importance to fields ranging from surface (photo)chemistry to condensed matter theory to the fabrication of future devices, is investigated. The influence of an energetic band gap on the time delay of the photoelectric effect, i.e. the delay of electron escape from a solid after excitation by high-energy light pulses on the attosecond time scale, is measured. The reasons for this delay are discussed and a dependence on the band stru...     »
Translated abstract:
In dieser Dissertation wird ein archetypisches Quantenphänomen von großer Bedeutung für die Bereiche von der Oberflächen(photo)chemie über die Theorie der kondensierten Materie bis hin zur Herstellung zukünftiger Geräte, untersucht. Der Einfluss einer energetischen Bandlücke auf die Zeitverzögerung des photoelektrischen Effekts, d.h. die Verzögerung des Elektronenaustritts aus einem Festkörper nach Anregung durch hochenergetische Lichtpulse auf der Attosekunden-Zeitskala, wird gemessen. Die Ursa...     »
ISBN:
978-3-948708-02-3