User: Guest  Login
Original title:
Following Charge Dynamics via Their Vibrational Infrared Response
Translated title:
Untersuchung von Ladungsdynamik mittels Schwingungsmoden im infraroten Spektralbereich
Author:
Stallhofer, Klara
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Physik
Advisor:
Iglev, Hristo (Priv.-Doz. Dr.)
Referee:
Iglev, Hristo (Priv.-Doz. Dr.); Müller-Buschbaum, Peter (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
PHY Physik
TUM classification:
PHY 350
Vibrational modes sensitive to charge-induced structural changes serve as indicators of picosecond charge dynamics in electronic-pump infrared-probe measurements. Thereby, the structural formation of a twisted intramolecular charge transfer state is observed in HTI photoswitches. Different polaronic charge carrier species are distinguished in photovoltaic materials via associated infrared-activated vibrations. Polaron and polaron pair dynamics are followed in conjugated polymers. Localiziation is observed for a subset of charge carriers in MaPbI3 perovskite.
Translated abstract:
Schwingungsmoden, die für ladungsinduzierte Strukturänderungen empfindlich sind, dienen als Indikator für Ladungsdynamik auf Pikosekundenskala. Hierdurch lässt sich die Ausbildung eines ladungsgetrennten Zustands in HTI-Fotoschaltern verfolgen. Polaronische Ladungsträger in Photovoltaikmaterialien lassen sich anhand von infrarotaktivierten Schwingungsmoden unterscheiden: In konjugierten Polymeren wird die Dynamik von Polaronen und Polaronenpaaren beobachtet, während sich im MaPbI3 Perowskit die...     »
ISBN:
978-3-948708-00-9