Following Charge Dynamics via Their Vibrational Infrared Response
Untersuchung von Ladungsdynamik mittels Schwingungsmoden im infraroten Spektralbereich
Stallhofer, Klara
Fakultät für Physik
Iglev, Hristo (Priv.-Doz. Dr.)
Iglev, Hristo (Priv.-Doz. Dr.); Müller-Buschbaum, Peter (Prof. Dr.)
PHY Physik
PHY 350
Vibrational modes sensitive to charge-induced structural changes serve as indicators of picosecond charge dynamics in electronic-pump infrared-probe measurements. Thereby, the structural formation of a twisted intramolecular charge transfer state is observed in HTI photoswitches. Different polaronic charge carrier species are distinguished in photovoltaic materials via associated infrared-activated vibrations. Polaron and polaron pair dynamics are followed in conjugated polymers. Localiziation is observed for a subset of charge carriers in MaPbI3 perovskite.
Schwingungsmoden, die für ladungsinduzierte Strukturänderungen empfindlich sind, dienen als Indikator für Ladungsdynamik auf Pikosekundenskala. Hierdurch lässt sich die Ausbildung eines ladungsgetrennten Zustands in HTI-Fotoschaltern verfolgen. Polaronische Ladungsträger in Photovoltaikmaterialien lassen sich anhand von infrarotaktivierten Schwingungsmoden unterscheiden: In konjugierten Polymeren wird die Dynamik von Polaronen und Polaronenpaaren beobachtet, während sich im MaPbI3 Perowskit die...     »
ISBN:
978-3-948708-00-9