The Neutron-Rich Ejecta of Type Ia Supernovae and Constraints on the Exploding Mass of Their Progenitors
Das Neutronenreiche Material in Typ Ia Supernovae und Eingrenzungen der Explosionsmasse Ihrer Vorgänger
Flörs, Andreas
Fakultät für Physik
Hillebrandt, Wolfgang (Prof. Dr.)
Hillebrandt, Wolfgang (Prof. Dr.); Suyu, Sherry (Prof. Dr.)
PHY Physik
supernova, SN Ia, white dwarf, abundance, neutron-rich material, nickel, iron, cobalt, explosion mechanism
Supernova, SN Ia, Weißer Zwerg, Elementhäufigkeit, neutronenreiches Material, Nickel, Eisen, Kobalt, Explosionsmechanismus
PHY 000d
Type Ia supernovae (SNe Ia) are the explosions of White Dwarfs (WDs) near the Chandrasekhar mass limit or significantly below. The exact mechanism which triggers the explosion remains unclear as the pre-explosion system of a SN Ia has never been detected. The presence and the amount of neutron-rich material depend on the mass of the exploding WD. In this thesis, the abundance of neutron-rich material is inferred from late-time spectroscopy of SNe Ia to constrain the exploding mass of WDs.
Typ Ia Supernovae (SNe Ia) sind die Explosionen von Weißen Zwergen nahe der Chandrasekhar-Grenzmasse oder deutlich darunter. Der genaue Explosionsmechanismus is unklar, da noch kein Vorläufersystem von SNe Ia beobachtet wurde. Die Menge an vorhandenem neutronenreichen Material hängt von der Masse des explodierenden WDs ab. In dieser Arbeit wird die Häufigkeit von neutronenreichem Material durch Spektroskopie von SNe Ia in der Nebelphase bestimmt, um die Masse von explodierenden WDs einzugrenzen.
27.07.2020
27.08.2020