Original title:
Time-dependent compression behaviour of sands under oedometric conditions
Translated title:
Zeitabhängiges Kompressionsverhalten von Sanden unter oedometrischen Bedingungen
Author:
Levin, Friedrich Christoph
Faculty/School:
TUM School of Engineering and Design
Advisor:
Cudmani, Roberto (Prof. Dr.)
Referee:
Cudmani, Roberto (Prof. Dr.); Wichtmann, Torsten (Prof. Dr. habil.); Einav, Iltai (Prof., Ph.D.)
Subject group:
BAU Bauingenieurwesen, Vermessungswesen
Keywords:
Sand, viscosity, creep, rate dependency, stress relaxation, open cast mines, dumps
Translated keywords:
Sand, Viskosität, Kriechen, Ratenabhängigkeit, Spannungsrelaxation, Tagebau, Kippe
TUM classification:
BAU 250d; BAU 200d; GEO 323d; BAU 701d
The time-dependent behaviour of sands is studied using oedometric loading tests. It is tested with respect to creep, rate dependency and stress relaxation. The soil type, the density, the stress level and the loading strain rate are varied. Long term field measurements on open cast mining dumps in the Renish lignite mining area are evaluated to study the creep behaviour of sands in the field. The field measurements are compared to the laboratory test results. Three constitutive models are review...     »
Das zeitabhängige Verhalten von Sanden wird mittels Ödometerversuchen untersucht. Dabei werden Kriechen, Ratenabhängigkeit und Spannungsrelaxation betrachtet. Die Bodenart, die Dichte, das Spannungsniveau und die Belastungsdehnungsrate werden variiert. Zur Untersuchung des Kriechverhaltens von Sanden im Feld werden langfristige Feldmessungen auf Tagebaukippen im Rheinischen Braunkohlerevier ausgewertet. Die Feldmessungen werden mit den Ergebnissen der Laborversuche verglichen. Drei Stoffmodelle...     »
Date of submission:
22.07.2020