User: Guest  Login
Original title:
Einfluss von Wasser in Getriebeölen auf die Zahnflankentragfähigkeit einsatzgehärteter Stirnräder
Translated title:
Influence of Water in Gear Lubricants on the Flank Load Carrying Capacity of Case-Carburized Gears
Author:
Engelhardt, Christian Michael
Year:
Document type:
Institution:
Fakultät für Maschinenwesen
Advisor:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.)
Referee:
Stahl, Karsten (Prof. Dr.); Rienäcker, Adrian (Prof. Dr.-Ing.)
Language:
Subject group:
MAS Maschinenbau
Keywords:
Zahnrad, Wasser, Kontamination, Verschmutzung, Schmierung, Getriebe, Grübchen, Grauflecken, Tragfähigkeit, Grenzwert
Translated keywords:
Gears, water, contamination, lubrication, pitting, micro-pitting, flank load carrying, capacity, threshold
TUM classification:
MAS 000d
Im Rahmen dieser Arbeit wird der Einfluss von Wasser in Getriebeschmierölen auf die Zahnflankenlebensdauer und Zahnradtragfähigkeit, im Wesentlichen aber auf die Grübchentragfähigkeit einsatzgehärteter Stirnräder untersucht. Dazu erfolgt eine quantitative Ermittlung wasserbedingter Tragfähigkeitsminderungen bei Einsatz verschiedener handelsüblicher Getriebeschmieröle, eine Identifikation schmierstoffabhängiger Grenzwerte sowie zugrundeliegender Schadensmechanismen. Letztere finden zudem Eingang...     »
Translated abstract:
Within the scope of this thesis, the influence of water contamination in gear lubricants on the tooth flank fatigue life and on the flank load carrying capacity, but predominantly on the pitting load carrying capacity of case-carburized gears, is investigated. Therefore, a quantitative determination of water-induced flank load carrying capacity losses in various commercially available gear lubricants and lubricant-related threshold values are presented. Furthermore, basic damaging mechanisms ar...     »