Original title:
Shape Matters - Experimental and Numerical Study on the Catalyst Carrier’s Geometry and the Utilization of 3d Printing herefor
Translated title:
Shape Matters - Experimentelle und numerische Studie zur Geometrie von Katalysatorträgern unter Einbindung des 3D-Drucks
Author:
Freifrau von Seckendorff-Gutend, Jennie
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Hinrichsen, Kai-Olaf Martin (Prof. Dr.)
Referee:
Hinrichsen, Kai-Olaf Martin (Prof. Dr.); Weuster-Botz, Dirk (Prof. Dr.); Wehinger, Gregor D. (Prof. Dr.)
Subject group:
CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Keywords:
random packed bed, additive manufacturing, catalyst shape, alumina ceramics, CFD simulation
Translated keywords:
zufällige Formkörperschüttung, Additive Fertigung, Katalysator Formkörper, Aluminiumoxidkeramik, CFD Simulation
TUM classification:
CIT 001
The size, shape, material characteristics and packing method significantly impact the geometrical properties, the fluid dynamics and the heat and mass transport of catalytic packed-bed reactors. These influencing factors were evaluated and quantified using experimental and numerical methods. Novel shapes were developed and tested using fluid dynamic simulations. Additive manufacturing techniques were evaluated with respect to their capability to produce these novel catalysts geometries.
Die Größe, Form, Materialeigenschaften und Packungsmethode beeinflussen die geometrischen Eigenschaften, die Fluiddynamik sowie den Wärme- und Stofftransport von katalytischen Festbettreaktoren erheblich. Diese Einflussfaktoren wurden mittels experimenteller und numerischer Methoden untersucht und quantifiziert. Es wurden neue Formen entwickelt und unter Verwendung fluiddynamischer Simulationen getestet. Additive Fertigungstechniken wurden hinsichtlich ihrer Fähigkeit zur Herstellung dieser neue...     »
Date of submission:
28.05.2020