Original title:
Characterization of the Intralaminar Fracture Toughness of Polymer Composites under High Rate Loading
Translated title:
Charakterisierung der intralaminaren Energiefreisetzungsrate von polymeren Verbundwerkstoffen unter hohen Dehnraten
Author:
Kuhn, Peter
Faculty/School:
Fakultät für Luftfahrt, Raumfahrt und Geodäsie
Advisor:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.-Ing.)
Referee:
Drechsler, Klaus (Prof. Dr.-Ing.); Camanho, Pedro (Prof. Dr.)
Subject group:
MAS Maschinenbau
TUM classification:
WER 440
The thesis presents an experimental method to measure the crack resistance curve for the intralaminar fiber failure modes of fiber-reinforced polymer composites under dynamic loading. The data reduction scheme couples the concepts of the energy release rate, the crack resistance curve and the size effect law. For the determination of the latter, dynamic tests using split-Hopkinson bar setups are used.
Die Thesis beschreibt eine experimentelle Methode zur Ermittlung der Risswiderstandskurve für intralaminare Faserversagensmodi von faserverstärkten Kunststoffen unter dynamischer Belastung. Das verwendete Auswerteschema verbindet die Konzepte der Energiefreisetzungsrate, der Risswiderstandskurve und des Einflusses von Größeneffekten. Letzteres wird dabei anhand von dynamischen Versuchen mittels eines split-Hopkinson Bar Aufbaus bestimmt.
ISBN:
978-3-8439-4836-4