User: Guest  Login
Original title:
Performance and Durability of Ion Exchange Membrane Fuel Cells – From Electrocatalysis to Single Cells
Translated title:
Leistung und Alterung von Brennstoffzellen mit Ionenaustauschmembranen - Von der Elektrokatalyse zu Einzellentests
Author:
Schwämmlein, Jan Nicolas
Year:
Document type:
Faculty/School:
Fakultät für Chemie
Advisor:
Gasteiger, Hubert A. (Prof. Dr.)
Referee:
Gasteiger, Hubert A. (Prof. Dr.); Hinrichsen, Kai-Olaf M. (Prof. Dr.); Arenz, Matthias (Prof. Dr.)
Language:
Subject group:
CHE Chemie; CIT Chemie-Ingenieurwesen, Technische Chemie, Biotechnologie
Keywords:
Fuel Cell, PEM, AEMFC, Electrochemical deposition, HOR, ORR, RDE
Translated keywords:
Brennstoffzelle, PEM, AEMFC, Elektrochemische Abscheidung, HOR, ORR, RDE
TUM classification:
CHE 140d; CIT 335d
The major challenge for a widespread implementation of hydrogen fuel cells in the automotive market is their high cost and short lifetime. These topics are addressed in this thesis for two distinct fuel cell systems, namely anion exchange membrane fuel cells (AEMFCs) and proton exchange membrane fuel cells (PEMFCs). Within this scheme, the thesis covers the topics of electrochemical kinetics, membrane conductivity, degradation during start-up/shut-down cycles, accelerated stress tests and synthe...     »
Translated abstract:
Die größten Hürden für die Einführung von Wasserstoff-Brennstoffzellen im Automobilbereich sind deren hohe Kosten sowie deren Haltbarkeit. In dieser Arbeit werden diese Themen anhand von zwei verschiedenen Brennstoffzellensystemen, basierend auf Anionen- und Kationen-austauschmembranen (AEMFCs und PEMFCs), untersucht. In diesem Rahmen beinhaltet die Arbeit folgende Themen, Elektrochemische Kinetik, Membranleitfähigkeit, Degradation aufgrund von Start-Stopp Vorgängen, beschleunigte Alterungstests...     »